Het Pedagogisch Werkplan

Opvangplekken en Materialen

De kinderen mogen spelen in de woon-eetkamer. Liever niet in de keuken. Het speelgoed staat beneden in de thematafel en de kast. Dit zet ik klaar voor de kinderen die komen. In de thematafel zit het speelgoed in manden, de kinderen kunnen zelf kiezen waarmee ze willen spelen zoals autootjes, een garage, poppen (met kleertjes, flesjes etc.). Ik heb verschillende bakken met duplo, houten treinbaan zodat de kinderen hiermee kunnen bouwen.  Ik heb een sensorybak wat wik regelmatig wissel. Als de kinderen de leeftijd hebben om te knutselen of kleuren pak ik de benodigde materialen uit de kast die hiervoor is ingericht. U kunt hierbij denken aan potloden, kleurplaten, verfkwasten, waterverf, lijm en gekleurd papier. In deze kast staat alles netjes opgeruimd zodat ik zelf het overzicht heb en alles weet te vinden wat er nodig is om wat te knutselen/kleuren.

 

Ik gebruik een wipstoeltje van Baby Bjorn,4 kinder eetstoelen en 3 peuterstoelen.  speelmatten

Ik maak buiten gebruik van een vierlingwagen, enkele wagen of buggy en een bolderkar. In de tuin staat er veel seizoensgebonden buitenspeelgoed.

 

Ik zorg in de woonkamer dat het behaaglijk is (vloerverwarming), dat de vloer schoon is en het voor het kind veilig is om te spelen (stopcontacten zijn afgedekt, kabels zijn weggewerkt). Boven zijn er traphekjes geplaatst, zodat de kinderen niet zomaar naar beneden kunnen.

 

Speelgoedaanbod/Knutselaanbod

Voor elk kind bied  ik verschillend speelgoed aan wat bij hun leeftijd past. Zoals: Open einde speelgoed. Open einde spel is een vorm van spelen zonder regels of een echt doel. Kinderen ontdekken op deze manier hun eigen spel waarin hij/zij fantasie de vrije loop kan laten gaan.

 

Sensorisch of sensopatisch spel is eenvoudig uitgelegd spel waarbij je kind zijn of haar zintuigen gebruikt. Je kind gaat dus ontdekken met zijn/haar ogen, oren, handen, neus en… jawel, ook met de mond.

Meestal wordt er op de grond gespeeld en wordt er samen gespeeld. Ik stimuleer daarbij en begeleid het spelgedrag regelmatig en leef mij in, in de gedachtenwereld van het kind. Het fantasiespel zoals het poppenspel. Knutselspullen: schaar, lijm, kleurpotloden/stiften, gekleurd papier.

 

Hoe gaat de gastouder om met Muziek, TV en Computer

In overleg met de ouders spreek ik af of het kind TV mag kijken en wanneer. De programma's die dan gekeken worden zijn afgestemd op de leeftijd van het kind. De computer wordt tijdens de opvangdagen niet gebruikt. Muziek daarin tegen staat in huis veel aan. Veel kindermuziek op de radio en de cd van PEUTERPRAAT wat aansluit op de thema's draai ik veel.

 

Buiten zijn        


Ik vind het belangrijk dat kinderen regelmatig buiten zijn. Ik streef er naar dat de kinderen ten minste één keer per dag buiten zijn. 

Als de kinderen in de zomer naar buiten gaan en de zon schijnt, worden zij met zonnebrandmiddel ingesmeerd. Baby´s mogen niet in de volle zon liggen, zitten of spelen. Indien nodig zet ik hen een zonnehoedje op. Ik vraag ouders bij zonnig weer zonnebrandmiddel en een zonnehoedje mee te geven. 

Er zijn fietsjes, step en loopauto's welke bij de leeftijd van het kind passen.

Tijdens het spelen ben ik contstant aanwezig in de tuin om de kinderen in de gaten te houden en te begeleiden in het spelen. Ook ga ik regelmatig met de kinderen naar de speeltuin, natuurspeeltuin of kinderboerderij waar ze ook met andere kinderen kunnen spelen. Bovendien kan ik de kinderen leren om samen te spelen en samen te delen. Daarin begeleiden door bijvoorbeeld voor te doen en daarna samen met het kind te doen. Vervolgens stimuleer ik de kinderen om dit daarna samen te gaan doen.

 

Activiteiten

In ons vaste dagritme is regelmatig tijd voor activiteiten zoals:

  • Beweging
  • Muziek en zingen
  • Verkleden
  • Spelletjes
  • Vertellen
  • Voorlezen
  • Iets lekkers bakken
  • Tekenen
  • Boetseren
  • Schilderen / plakken

Ik werk vanuit VVE PEUTERPRAAT ook met thema's die passen bij de jaargetijden, zoals herfst, winter, lente, zomer.

Ook komen de thema's

-Boodschappen doen,

-Dierentuindieren,

-Eten en drinken,

-Huis, 

-Ik-Lichaam-Familie,

-Op straat,

-Kleuren en vormen,

-Ziek zijn aan bod.

Dan doen we spelletjes, liedjes, knutseltjes en dergelijke rond dit thema.

 

De kinderen mogen naar hartenlust hun creativiteit uiten en experimenteren. Ik bied hen materialen aan en stimuleer hen om de mogelijkheden van de materialen te leren kennen.

De kinderen zijn uitvinders die telkens nieuwe dingen ontdekken.

 

Verschonen

Kinderen die een luier dragen worden bij mij minimaal drie keer per dag verschoond. Meestal gebeurt dit op vaste momenten van de dag. Is het nodig om een kind tussendoor te verschonen, dan gebeurt dit uiteraard. De kinderen hebben een eigen verschoningsmand met hun eigen spulletjes erin. Deze mand staat in de trapkast naast de opklapbare commode. Deze commode staat in de woonkamer, zodat ik tijdens de verschoning de andere kinderen in de gaten kan houden.

 

Sanitair 

Beneden kunnen de kinderen naar het toilet. Ik kan de kinderen de zelfredzaamheid stimuleren. Met het oog op zindelijkheidstraining. En in het toilet kunnen ze hun handen wassen. Hiervoor is een opstapje aanwezig. Op deze manier kan ik de kinderen makkelijk helpen bij deze activiteit.

 

Zindelijkheidstraining

In overleg met de ouder bespreek ik hoe ik het beste de zindelijkheidstraining van het kind kan stimuleren. Vaak beginnen de ouders met de training en kan ik hierop aansluiten. Op deze manier is het voor het kind duidelijk. De aanpak verschild dan niet van thuis wat voor het kind prettig kan zijn. Er is een trappetje met wc-bril verkleiner aanwezig en des gewenst ook een potje. Ik ben van mening de zindelijkheidstraining laagdrempellig te houden bij het kind. Een positieve benadering werkt het beste. Ook belonen bij een goed resultaat kan goed werken. Niet pushen en de tijd nemen is een pre.

 

Voeding

Bij baby's (tot maximaal een jaar) volg ik zoveel mogelijk de aanwijzingen van de ouders over voeding van het kind. Zuigelingen krijgen afgekolfde moedermelk of flesvoeding. Als ouders aangeven dat hun kind hier aan toe is, geef ik ook een fruithapje, groentehap (tot een jaar), broodkorstjes, etc. op een tijdstip dat ouders aangeven. Vanaf een jaar krijgen kinderen die een hele dag naar mij gaan fruit, een broodmaaltijd met zuivel, een tussendoortje en drinken.  Als een kind vanwege gezondheidsredenen of uit geloofsovertuiging andere voeding moet krijgen dan hier beschikbaar is, wordt in overleg met de ouder naar een oplossing gezocht. Als er eenvoudig tegemoet gekomen kan worden aan de voedingseisen en dit geen meerkosten met zich meebrengt, kan ik dit realiseren. In andere (uitzonderlijke) gevallen mogen ouders/verzorgers de benodigde voeding zelf meebrengen. Voor zuigelingen die borstvoeding krijgen kunt u de moedermelk (eventueel ingevroren) meebrengen naar mij. 

 

Slapen

Ik volg instructies uit de notitie ‘veilig slapen’. Kinderen worden alleen na schriftelijke toestemming ingebakerd. Bij jonge kinderen volg ik het slaapritme van het kind. Kinderen vanaf ongeveer anderhalf jaar slapen over het algemeen nog maar één keer per dag. Zij gaan na het broodeten naar bed. 

De ´oudere´ kinderen rusten of blijven op. Bij het bepalen of een kind al dan niet gaat slapen of rusten, ga ik uit van de behoefte van het kind. Ik overleg hierover met ouders. De kinderen slapen in een stapelbed ledikant. t/m 1 jaar slapen ze boven. Vanaf een jaar slapen ze onder. Ook heb ik 2 opklapbare ledikantjes, mocht ik meer slapers hebben.

Er staan geen spullen die tot een onveilige situatie kunnen lijden. Elk kind heeft een eigen bedritueel zoals een liedje zingen voor het slapen gaan of een klein verhaaltje voorlezen. Dit omdat het kind dit vanuit huis dat zo gewend is en wat als geruststellend werkt bij het kind. De ouders nemen voor hun kind een knuffel mee. Dit ervaren de kinderen als prettig, omdat dit van hun zelf is wordt dit niet als vreemd ervaren.


Kleding

Om lekker te kunnen spelen is het prettig als de kinderen kleding aan hebben die vies mag worden. Voor kinderen die kruipen is een lange broek het fijnste. Ook kan er wel eens een ongelukje gebeuren. Ik vraag ouders daarom er voor te zorgen dat er reservekleding (in juiste maat en passend bij het seizoen) is.


Zelfredzaamheid

Ik vind het belangrijk dat kinderen leren zelfredzaam te zijn. Ik leer kinderen van jongs af aan en spelenderwijs zichzelf te kunnen verzorgen, bijvoorbeeld aan- en uitkleden. De baby’s beginnen bijvoorbeeld met het uitrekken van de sokjes (iets dat je meeste baby’s niet hoeft te leren!). De meeste peuters kunnen zichzelf uitkleden, maar met aankleden hebben de meesten nog hulp nodig. Ik leer hen zelf hun jas aan- en uit te doen en naar de wc te gaan. 
Een kind dat niet zelf wil eten, stimuleer ik door het brood in kleine stukjes aan te bieden en ze gedeeltelijk te helpen. Deze hulp wordt vervolgens steeds verder afgebouwd. Hoe ouder de kinderen hoe meer ik verwacht dat ze helpen met opruimen en zelf doen. 

 

Contact met de ouders

Ik communiceer dagelijks tijdens de overdracht met de ouders hoe de dag is gegaan. Ook communiceren wij via de groepsapp wat speciaal voor het kind is.Op verzoek houd ik een opvangboekje bij. 1 keer per maand maak ik een kindverslag.