Pedagogisch Beleidsplan

 

Gastouderopvang is meer dan kinderen bezig houden en verzorgen. Het is een aanvulling op de opvoeding thuis. Een goede gastouderopvang is goed voor uw kind. Gastouderopvang Catootje vindt het belangrijk om bij te dragen aan de ontwikkeling van uw kind. Ik doe dit in overleg met ouders en vanuit een uitgewerkte pedagogische visie.

 

Ieder kind is uniek, heeft eigen karakter en mogelijkheden. Elk kind heeft recht op respect voor dit eigene. De manier waarop een kind zich ontplooit, is mede afhankelijk van de mensen en de wereld om hem heen. Om zich te kunnen ontwikkelen, heeft een kind zowel veiligheid als uitdaging nodig. Een kind zoekt de veiligheid in relaties met opvoeders, broertjes en zusjes, vriendjes. De structuur die een kind ervaart, zorgt ervoor dat hij weet waar hij aan toe is. Vanuit deze veilige basis onderzoekt een kind zijn omgeving. Hij is een ontdekkingsreiziger die voortdurend nieuwe ervaringen opdoet. Soms alleen, vaak samen met anderen.

 

Kijken en luisteren staan centraal 

Wil uw kind zich bij ons prettig voelen en zich kunnen ontwikkelen, dan moet ik zijn behoeften kennen en hierop inspelen. Om dit maatwerk te kunnen realiseren, moet ik uw kind goed begrijpen.
Ik kijk en luister goed naar uw kind. Ik probeer te begrijpen wat kinderen mij niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk ‘vertellen’. Dit doe ik eigenlijk de hele dag door. Het is de basis van mijn pedagogisch aanbod: mijn pedagogisch handelen, de inrichting van de ruimte, de materialen, thema’s, de opzet van de activiteiten, structuur, ritme en verzorging. 
Dit geldt zowel richting individuele kinderen als de groep als geheel. 
 
 
Bewaken van de fysieke veiligheid van de kinderen
Ik doe zoveel mogelijk om ernstige ongelukken te voorkomen. De fysieke omgeving waar de kinderen verblijven is veilig en hygiënisch. Ook regels dragen bij aan deze fysieke veiligheid. Deze zijn vastgelegd in werkinstructies. 
Als gastouder heb ik de cursus Eerste Hulp Bij Ongelukken van kinderen gevolgd en herhaal deze elk jaar. 
De GGD inspecteert mijn locatie in opdracht van de gemeente. Mijn inspectierapporten kunt u inzien onder registratienummer: 223570667.
Jaarlijks wordt bij ons door gastouderbegeleider en mij een risico-inventarisatie en evaluatie uitgevoerd. Er worden eventuele risico’s op het gebied van veiligheid en hygiëne per vertrek in kaart gebracht. De acties of afspraken die hieruit voortvloeien worden verwerkt in een actieplan. Veel inspanningen zijn gericht op een fysiek veilige omgeving. Maar ik wil en kan kinderen niet overal tegen beschermen. Ontwikkelen betekent ook ruimte, de wereld mogen ontdekken, leren met vallen en opstaan. Kleine ongelukjes, zoals schrammen of builen, horen hierbij. 
Ik leer kinderen stap voor stap omgaan met situaties die zij spannend vinden, zoals van een glijbaan glijden, ergens vanaf springen, in een boom klimmen. Zo leren ze ook hun eigen grenzen kennen en verleggen.
 
Bieden van emotionele veiligheid, betrokkenheid en warmte
Ik probeer een open, warme sfeer te creëren waarin kinderen zich prettig en op hun gemak voelen. Ik neem de kinderen serieus. Ik laat merken dat ik het fijn vind dat hij/zij er is. Ik ben geïnteresseerd in wat een kind bezighoudt en stimuleer zijn of haar inbreng. Het geven van positieve aandacht, waardering en stimulans vind ik belangrijk. Ik ben er op attent dat ik alle kinderen zie en hoor. Waar nodig bied ik hulp, bescherming en steun.
 
Bieden van ritme en structuur
Structuur biedt een kind houvast. Een belangrijk houvast voor de kinderen zijn de vertrouwde gezichten om zich heen, van mij en de andere kinderen. 
Houvast komt ook terug in het ritme en programma van de ochtend, middag of dag, de regels en afspraken, rituelen en in de inrichting. De structuur die geboden wordt, hangt af van de situatie, het ontwikkelingsniveau van de kinderen en behoeften van de kinderen.
 
Respect hebben voor de autonomie van kinderen
Kinderen mogen eigen keuzes maken en ‘zelf doen’. Ik stimuleer ze actief om dingen zelf te proberen en respecteer de eigen ideeën en oplossingen van de kinderen. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van kinderen. 
Ik vind kinderparticipatie belangrijk. Door kinderen actief te betrekken bij de inrichting, aankleding, materialen en activiteiten, kan ik beter inspelen op hun behoeftes. Zo wordt het echt hun opvang.
 
Bevorderen van positieve contacten tussen de kinderen
Samendoen en samenspelen is leuk en ondersteunt de ontwikkeling. Kinderen kijken naar elkaar, leren van- en met elkaar, stimuleren elkaar. Vanaf jonge leeftijd zoeken kinderen contact. Ik stimuleer onderling positief contact en samenspel. Ik richt de aandacht van kinderen op elkaar, schaf materialen aan die samenspel kan bevorderen, ik richten de ruimte zo in dat kinderen ongestoord kunnen spelen en doe activiteiten samen met ze. Waar nodig begeleid ik contacten tussen kinderen. Zo krijgen kinderen de kans van en met elkaar te leren.
 
Bieden van brede uitdaging en plezier
Ik vind het belangrijk kinderen uit te dagen. Ik zorg ervoor dat het aanbod aansluit bij de beleving, niveau, interesse, ideeën en leefwereld van kinderen. Zo’n aanbod vergroot hun betrokkenheid en plezier bij activiteiten. Betrokkenheid is voorwaarde voor leren en ontwikkeling. Ik zorg ervoor dat in mijn aanbod alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen. 
Ik heb de woonkamer ingericht met gezellige en uitdagende speelhoeken waar kinderen ongestoord samen of in hun eentje kunnen spelen.  Natuurlijk doen we regelmatig allerlei activiteiten. Vaak doe ik dit aan de hand van een thema. Ik stimuleer kinderen om mee te doen. Sommigen hebben het nodig om hierbij even (letterlijk of figuurlijk) bij de hand genomen te worden. Ik vind het belangrijk dat de kinderen bij ons de kans krijgen om allerlei verschillende ervaringen op te doen om zich zo te kunnen ontwikkelen.
 
Stimuleren van kinderen respect te hebben voor anderen en hun omgeving

Ik vind het belangrijk dat een kind zich waarden, normen en gebruikelijke omgangsvormen eigen maakt, zodat het onderdeel is van de gemeenschap waarin het leeft. 

 

Samenwerken met ouders en anderen uit de leefomgeving van de kinderen

Ik heb de zorg voor uw kind gedurende de periode dat uw kind naar Gastouderopvang Catootje komt. In deze zin delen we de verantwoordelijkheid voor zorg en begeleiding van uw kind. Het is belangrijk dat ik en ouders op de hoogte zijn van elkaars ideeën en methoden. De situatie thuis en de gastouderopvang hoeven niet tot in detail op elkaar zijn afgestemd, wel is het noodzakelijk dat er respect is voor elkaars opvattingen. Waar mogelijk stem ik met ouders af. 
Om een kind goed te kunnen verzorgen en begeleiden, moet ik op de hoogte zijn van de thuissituatie van het kind. Uiteraard voor zover dit van betekenis is voor de opvang. Andersom moet een ouder ook weten hoe de dag bij ons verlopen is hoe een kind zich hier voelt, gedraagt etc. Regelmatige uitwisseling met ouders over het kind vind ik daarom belangrijk. Waar mogelijk stem ik af. 
Ik neem de tijd voor het koppelingsgesprek: dit gesprek is een kennismaking waarin de basis wordt gelegd voor verdere samenwerking. 
Natuurlijk is er tijdens breng- en haalcontacten gelegenheid om relevante informatie met mij uit te wisselen. Voor ouders van baby’s wordt deze mondelinge uitwisseling ondersteund door het kroostopvangboekje. 
 
Niet alleen ouders, maar ook peuterspeelzaal maakt onderdeel uit van de leefomgeving van kinderen vanaf 2 jaar. Ik onderhoud contact met de peuterspeelzaal. Ik wil graag weten als er iets gebeurd is op de peuterspeelzaal dat weerslag kan hebben op het gedrag van het kind. 
 


Wennen van nieuwe kindjes

Tijdens het koppelingsgesprek spreek ik samen met de ouders af hoe de wenperiode zal gaan. Vaak komt een kind eerst een paar uurtjes, als de ouder nog thuis is en makkelijk bereikbaar is wanneer het nog niet zo goed gaat. Meestal verloopt het wennen als vanzelf. Soms is er meer tijd nodig en maken we concrete afspraken over bijvoorbeeld afscheid nemen, tussendoor even bellen hoe het gaat, het aantal keren dat een kind per week komt. Wanneer een kind moeite heeft met wennen, en het komt bijvoorbeeld maar één keer per week, kan afgesproken worden dat het kind tijdelijk wat vaker en korter komt. Zodat het proces wat makkelijker verloopt. De wenuren dat een kind bij mij is worden altijd in rekening gebracht. 

 

Signaleren en Meldcode Kindermishandeling

Zorgen over een kind
Bij Gastouderopvang Catootje komen verschillende kinderen. Ik realiseer mij dat kinderen ieder hun eigen aard hebben en zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Kinderen verschillen van elkaar en dat is prima. Soms zie ik echter een ontwikkeling of gedrag waar ik me zorgen over maak. Bijvoorbeeld als een kind extreem gedrag vertoont (heel terug getrokken is, heel weinig praat, heel erg onhandig is).Of als een kind een terugval in de ontwikkeling laat zien die niet overgaat.
 
Ouders betrekken
Als ik me zorgen maak bespreek ik dit zo snel mogelijk met de ouders. Het is belangrijk om te checken of de ouders mijn zorgen herkennen. Samen denken we na over een eventuele reden voor het gedrag en mogelijke stappen. Voor zo'n gesprek wordt een aparte afspraak gemaakt.
 
Stappenplan
Als ik me zorgen maak, handel ik op basis van het singnaleringsprotocol.
 
Meldcode kindermishandeling en huislijk geweld
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat ik me afvraag of een kind slachtoffer is van kindermishandeling of huiselijk geweld. In dit geval handel ik volgens onze meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Bij een vermoeden van mishandeling staan de belangen van het kind centraal. Ik als gastouder heb de verantwoordelijkheid om signalen van kinderen op te vangen en serieus te nemen.